sligovitsj

Examenwerk 2011 (VWO)

Mijn gekozen opgave:

  1. De foto hieronder moet dienen als aanleiding en uitgangspunt voor een beeldende verwerking.

Met welke inhoud wil je in de uitwerking rekening houden? of: Hoe wil je de opgave interpreteren?

Inhoud: “Mijn doel is om de observeerder van het beeld een boodschap over te brengen; ‘De mens moet zicht niet (of in ieder geval minder) met elkaar vergelijken, helemaal wanneer je een doel wil bereiken. Ieder mens is uniek, met zijn eigen pad.’”

Interpretatie: “De hardlopers hebben allemaal een doel: het snelst (ook wel het beste) zijn. Hun tijden worden gemeten en met elkaar vergeleken. Het is maar een moment opname, ik wil de nadruk leggen op de voorafgaande weg om het doel te bereiken.”
Om dit te bereiken denk ik dat de volgende aspecten van belang zullen zijn:

Voorstelling: “Ik wil de toeschouwer van het beeld een pad laten volgen. Het pad zal worden verduidelijkt met een meetlint. Op zijn pad komt hij/zij mensen tegen en vergelijkt van alles, deze dingen zijn punten van een persoon die meetbaar zijn, zoals bijvoorbeeld schoenen, neuzen, ogen of beroep enz. Met het meetlint krijgt de kijker het gevoel dat er aan het einde van het meetlint een doel*¹ is en de meetlint staat ook voor ‘zich met iemand meten’ een Nederlands spreekwoord.

*¹) Nader uitleg: de beschouwer zal gefocust en nieuwsgierig zijn naar het doel van het pad dat je volgt d.m.v. Een meetlint. Ondertussen vergelijk je op je pad alleen maar met anderen en is het doel juist een eigen pad te creëren. De meetlint zal dus moeten verwijzen naar mijn doel voor de toeschouwer.

Beeldende aspecten: “Na het zien van de foto valt vooral ‘snelheid’ op. Dit wil ik ook in mijn beeld verwerken door bijvoorbeeld juist vertraging te laten zien, het beeld te laten bevriezen of achterste voren te laten lopen, dus alles wat in verhouding staat met tijd. Daarbij zal er gebruik gemaakt worden van herhaling, i.v.m. Het vergelijken (met meerdere personen op hetzelfde vergelijkingsmateriaal, zoals bijv. schoenen). Ook ga ik letten op de compositie, lichtval en vanuit welke hoek ik het beeld neerzet. Zoals het beeld er dus uiteindelijk het beste uitkomt. Omdat ik afhankelijk ben van de omgeving zie het kopje ‘materialen en techniek’ , zullen veel keuzes gemaakt worden in het proces zelf.”

Materialen en techniek: “Ik kies voor een realistisch beeld, misschien wel bewerkt, dus ik zal een camera gebruiken. Door een realistisch beeld zal de kijker zich meer aangesproken voelen. In de loop van het proces zal ik besluiten of ik een film ga monteren (kan in combinatie met achter elkaar gezette foto’s zijn) of dat ik een serie foto’s zal maken. Bij de foto’s kan het nog zijn dat ik gebruik maak van photoshop. De keuzes zullen worden verwerkt in het schetsproces.”
Hoe heb je de opgave uitgewerkt:

“Uiteindelijk heb ik gekozen voor het maken van een collage. Dit omdat mijn laptop te langzaam is om een film te monteren. Het koste te veel tijd en ik had een groot risico, door het vast lopen van mijn laptop, alles kwijt te raken. De videobeelden die ik wel heb gemaakt, heb ik gebruikt ter inspiratie. Ik heb foto’s gemaakt van drukken beelden om zo beweging te benadrukken. Ook met de het spelen van diepte kon ik beweging benadrukken, omdat de kijker langs het beeld moet lopen en van ver als dichtbij moet staan om het gehele beeld te zien. De stoplichten werden inspiratie voor het begin en het einde van de route van het meetlint en ook wel het leven. Ook het stopbord de baby en de oude man moet dit benadrukken. De voet en oude man zijn van ander materiaal, namelijk houtskool, dit geeft ook meer diepte in het beeld. Het meetlint geeft de tijd en de gelopen weg aan van het schilderij. Als u dicht bij kijkt ziet u dat er dingen staan geschreven onder het meetlint met een getal erbij, wanneer u dichter bij het beeld gaat kijken om te zien wat daar geschreven staat betekend dit dat u te veel op details let. *²


*²) Op de foto’s is niet goed te zien wat er onder het meetlint staat. De getallen zijn als het goed is wel leesbaar, maar daar onder staat nog iets. Daaronder staan vergelijkingen met andere. Zoals bij 43 is de schoenmaat van mijn vader, maar ook de lengte van een goede vriendin die wel 10 cm langer is dan ik. 

inspiratie

Wat een druppel inkt op een blaadje en een rietje om hem weg te blazen wel niet met je doet.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: