sligovitsj

Cataract

Één van mijn vakken op school heet dit semester, Return to Sender. Alles wat ik maak kan terug refereren naar mij, de ‘sender’. Doormiddel van een opgespaard archief zijn wij onszelf beter leren kennen.
Dit doen we doormiddel van letterlijk figuren te herkennen in ons archief, associaties te maken en symbolen te erkennen in ons archief.
Hier licht ik een klein stukje uit vanuit mijn archief, waaraan ik uiteindelijk een handeling heb gekoppeld.

Een veel voorkomende kleur of eigenlijk geen kleur in mijn archief is grijs. Grijs is veel bijzonderder dan ik had gedacht, het is niet alleen negatief, maar versterkt ook felle kleuren om zich heen. Naast de kleur grijs kwam ook het woord wiel naar boven. Volgens de docent energie wielen, chakra’s. Na onderzoek blijkt één van mijn sterkste chakra het derde oog te zijn. Deze is toevallig de kleur indigo blauw die als 1 van de weinige kleuren opvallend helder in mijn archief voorkwam.
Nu heb ik niet per se veel met chakra’s, eerlijk gezegd lijkt me het vrij vaag, maar natuurlijk had ik er al wat connectie mee (zie vorige blog over mijn eerste meditatie). Na onderzoek te doen blijken chakra’s vooral in verbinding te staan met organen en dit spreekt mij wel heel erg aan. Chakra 6, het derde oog, staat voor de pijnappelklier. De pijnappelklier, ook wel de epifyse, is een orgaan die bij je hersenen behoort. Het orgaan regelt hormonen, zoals melatonine en serotonine. Melatonine werkt vooral aan je natuurlijke slaapritme. Serotonine is een neurotransmitter en heeft o.a. invloed op stemming, zelfvertrouwen, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Dingen die bij mij nogal schommelen dus…
Belangrijke woorden die bij het derde oog behoren zijn: intuïtie, lucide dromen, nachtmerries en inzicht. Allemaal dingen die sterk bij mij toe behoren, zo heb ik afgelopen twee weken nog maar 2 dagen geen nachtmerrie gehad.
De epifyse is ook sterk licht gevoelig. Het kan dus ook belemmerd worden door bijvoorbeeld de ‘grijze staar’, ook wel Cataract. (Terug refererend naar mijn vaak grijzige afbeeldingen.)

“Cataract, ook wel grijze staar of grauwe staar genoemd, is een vertroebeling van de ooglens waardoor het zien vermindert. In extreme gevallen wordt de ooglens geheel ondoorzichtig, waardoor blindheid van het oog optreedt.”

Op een één of andere manier heb ik een voorliefde voor wazige foto’s of plaatjes met lagen, ook fantasievolle en dromerige plaatjes hebben een voorkeur. Woorden die mij zijn gegeven zijn bijvoorbeeld membraan, plakje, laag, doorzichtig en sluier.

Met al deze informatie wilde ik wat doen. Ik wil dat andere mijn wereld kunnen zien, zoals ik het aangenaam vind (blijkbaar). Het derde oog wordt op 1 van de vele sites over chakra’s ook beschreven als ‘een kijkje door de sluier van illusie’. Wat perfect past bij mijn beeldarchief, de associaties als bij mijn gemaakte werk.

De symboliek van sluier is ook interessant. Sluier kan staan als een bescherming voor de waarheid. Ik heb in mijn beeldarchief ook veel personen die hun gezicht afwenden. Ik behoud daardoor een afstand tussen mij en de persoon. Het lijkt of ik een sluier over de persoon tegenover me gooi. Die ik pas af doe als ik de waarheid van diegene ken en geloof. De sluier kan je hierbij gelijk stellen met cataract.

Hieronder heb ik drie soorten cataract vormen voor mezelf gecreëerd. Waardoor ik mijn beeld naar mijn idee interessanter maak en iedereen mijn beeld die uit ‘veiligheid’ is voortgekomen kan ervaren. Mijn sluier die de wereld voor mij beter maakt. Mijn cataract gaat hier dus om wantrouwen van de medemens en een bescherming voor kwetsing.

Waas, cataract

Tralies, belemmeringPupil, focus

Dit bericht is gepubliceerd op oktober 9, 2013 om 09:38 en is opgeslagen onder Creaties, HKU. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Geef een reactie

