sligovitsj

Meditatie les één

Daar zat ik dan kijkend naar een glimmend hoofd van een man in kleermakerszit op zijn bank in de woonkamer. Een zwarte bank waar het bovenlichaam van de kale man in zijn geheel verdween. Een woonkamer die vast en zeker mede mogelijk is gemaakt door de IKEA. Er hangt nog net geen New York poster met gele taxi auto’s op de voorgrond. Wat ben ik aan het doen?

‘Hoe mediteer je’ tikte ik in bij Youtube, na twee maanden lezen in het boek van Gilbert, ‘eten, bidden en beminnen’. Het boek dat gaat over een vrouw die naar India vertrekt om haar innerlijk tot rust te brengen na een heftige scheiding en affaire met een interessante man. Onder het filmpje heb ik ter zijner tijd al vijf keer facebook gecheckt, terwijl er ondertussen een echo stem woorden galmt zoals, je innerlijke voelen, de stilte observeren, in het moment bezig zijn en ONTWAAK je. Daarnaast hoor je bij het onprofessionele filmpje achtergrond geluiden van verkeer en mensen.

Nadat de kale glimmende bol de basis principes heeft gegeven van het mediteren, kleermakerszit, concentreren op de ademhaling en je bewustzijn van je lichaam, begin ik aan mijn meditatie reis. Een oefening van tien minuten, op de grond, op een kussentje in een ongemakkelijke kleermakerszit (toch maar die spijkerbroek vervangen voor een comfortabele joggingbroek). Met mijn wekkertje van tien minuten begin ik met mijn eerste meditatie ooit! Alhoewel mediteren stil zijn is, waarbij je je bewust bent van het moment en je concentreert op een object. Hoe vaak heb ik dat niet al gedaan op de middelbare school en gestaard naar de wolken(, het object). Dit is dan mijn reis van mijn eerste bewuste meditatie plan. 

Mijn tenen kriebelen, maar het zit best lekker, misschien een beetje koud. De wekker is gestart, ogen dicht en gaan met die banaan! Stap één bewust worden van je lichaam, voel je lichaam. Daar gaan we dan Maxime voel je voeten, hmm ja die voel ik! Voel je benen, voel je dijen, je billen, je buik , je rug  en vergeet niet uit en in te ademen. Je nek, je lippen, je ogen, je oren, je haar(?) en concentreer je maar op het in en ademuithalen. Daar zat ik dan te hijgen als een gek, mijn buik in en uit te persen, zodat ik mij concentreer op de ademhaling. Om eerlijk te zijn werd ik er stiekem best rustig van en het voelt best fijn. Ik was kalm en gelukkig. Er was even niets en ik was tevreden met mijn poging op het moment.

Na het besef van een goede poging, kalmte en tevredenheid, begon ik mijn voeten te voelen. Ik vergat het tellen van het in- en uitademen en mijn neus werd een ijsklontje. Volgens Gilbert moet je je ervoor verweren en erdoorheen gaan, hoelang het ook duurt. Hoelang het ook duurt? Hoelang duurt het eigenlijk al? Ik kreeg het besef van tijd en ik wilde niets anders dan weten hoelang ik nog bezig zou moeten zijn. Ik werd te nieuwsgierig naar de tijd. Hoelaat is het nou, waarom gaat die wekker niet,  ik ben toch al een tijdje bezig. Maxime hou jezelf tegen. Laat je wekker liggen! Ik kon het niet… Als ik klaar zou zijn met het mediteren, na de volle tien minuten, zou ik nooit exact weten op welke minuut ik begon te twijfelen of ik het nog wel vol zou houden. De kale man, zonder bovenlichaam, heeft toch duidelijk gezegd in het moment te leven, dan moet ik toch weten welke tijd het is. Geef het me nu, please. Mijn ogen glipten licht op en focuste tot scherp beeld in zicht kwam. Mijn handen glipten naar de telefoon 20:02. Twee minuten te vroeg.

Dus ik hield het mediteren nog geen acht minuten vol en binnen nog geen twintig seconden checkte ik mijn whatsapp en facebook al. Na 30 seconde zat ik op bed. Na 40 seconde stond de muziek weer aan, toch een stuk gezelliger zo’n muziekje, dan hysterisch gehijg en een suis van stilte.

Er waren momenten dat ik het werkelijk fijn vond en me vredig voelde. Toch weet ik niet wat ik ervan moet vinden. Ik vind het heerlijk om stil te zijn met muziek. Dan kan ik mijn gedachte ook afsluiten en geniet ik toch echt van het geluid op het moment. Ik vraag me af of dat ook niet een vorm van meditatie is. Misschien moet ik maar een paar professionele lesjes eraan vast plakken om de echte meditatie te leren kennen. Dan zal ik op reis gaan met mijn eerste échte les meditatie. Ik kan je één conclusie kan geven. Het is toch veel minder exotisch dan Gilbert verteld in haar boek.

 

Dit bericht is gepubliceerd op september 18, 2013 om 12:33. Het’is opgeslagen in Uncategorized en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

2 gedachten over “Meditatie les één

  1. Heel herkenbaar, ooit ook een aantal keer zo op bed gezeten na enkele tips, dus dacht ik ook; ik waag me er eens aan. Maar ja, tips als; nergens aan denken, concentreren op een object, ik vond ze nog al vaag. Hoe kan ik me nu concentreren op een object als ik mijn ogen dicht moet doen, ene ik mocht toch nergens aan denken?? Pff wat moest ik daar mee.
    Dan maar een keer met een aantal mensen samen proberen, met drie vrienden die veel meer ervaring hadden gingen we mediteren op afstand, 30 minuten… Vooraf gaand goed ingelicht over wat zij gingen doen (dit bleek niet veel te zijn) dus ik probeerde het zelfde. Goed aarden in de grond, al vond ik dat niet erg makkelijk als je op de eerste verdieping van een flat woont, geef mij maar een stuk gras velt of een danszaal. ademhaling – check, houding – check O, enz..
    Ondanks dat mijn gedachten steeds afdwaalde van de witte stip in het zwarte geheel (dat was het geen wat zij deden) heb ik het 30 minuten vol gehouden, ook ik kon me zelf niet bedwingen tot een aantal keer spieken naar de tijd. Na afloop had ik wel een fijn, rustig gevoel mee gemaakt en achteraf voelde ik me zelfs een beetje dromerig, gelukkig en verdrietig tegelijk. Blijkbaar was er toch iets met me gebeurt.. De energie had fijn gestroomd al dus de twee vrienden..

    Je stuk sprak me echt aan, super goed geschreven..

Geef een reactie

