sligovitsj

Heb je me door?

Één van de vakken die we krijgen op de HKU is Grafisch Ontwerpen. Vanaf les 1 werken we d.m.v. kleinere opdrachten naar een ‘eindproduct’. Hierbij is de bedoeling dat wij leren langer door te gaan in de fase van ‘het concept’. Zodat we zorgvuldiger hebben na gedacht over het idee van het eind product.

De eerste les moesten we 10 random persoonlijke vragen opschrijven voor een klasgenootje. Voorbeelden zijn: Wat wil je later worden? Woon je op kamers? Wat is je lievelingsmuziek? Heb je thuis suiker klontjes liggen? Heb je een huisdier? enz.

Na de vragen te hebben opgesteld, moesten we de vragen doorgeven in de klas. Uiteindelijk stopte het doorgeven en moest je met die lijst vragen aan de slag.
Voor de volgende les moesten we alle vragen hebben beantwoord met foto’s.
Bij mij op de lijst stonden de volgende vragen:

  • Heb je broers of zussen?
  • Wat heb je vannacht gedroomd?
  • Heb je me door?
  • Heb je dan nooit iets positiefs te zeggen?
  • Wat is je lievelingskleur?
  • Wanneer heb je voor het laatst gekotst?
  • Wie zou je een mep willen verkopen?
  • Wanneer ging je voor het laatst met het OV?
  • Waar komt je trui vandaan?
  • Waarom kijk je steeds weg als ik tegen je praat?

Op de volgende foto’s zie je de antwoorden.

Op de bovenstaande afbeelding zie je de presentatie van de foto’s in de klas. Klassikaal werden de foto’s per leerling bekeken. Mijn klasgenootjes moesten vertellen wat voor persoon ik zou zijn kijkend naar de foto’s. Opmerkingen die gemaakt waren, zijn: ‘Iemand die netjes en geordend wil zijn, maar toch lukt het niet helemaal.’, ‘Kleurrijk’,  ‘Niet Nederlands’, ‘Reizen’, ‘Beweging’ en ‘Geluid’.
Het commentaar moest je meenemen in de volgende opdracht. Terug kijkend naar de foto’s moest je de meest interessante vraag of foto eruit halen en er een woord of zin bij verzinnen. Het woord moest omgevormd worden naar 3D letters, waarbij gelet moest worden naar de typografie, materiaal als context.

Ik heb gekozen om verder te werken met de vraag: ‘Heb je me door?’ De foto die ik hierbij had gemaakt was stiekem gemaakt in de trein van een jongetje. Ik was naar hem aan het gluren. Dit woord heb ik ook gekozen, na de woorden observeren en kijken. Het gaat hierbij om mijn favoriete hobby in de trein, het observeren naar mensen. 

Schets letters

Studie uitsnijding

Studie krant

3D letters

Uiteindelijk heb ik mijn 3D letters uitgewerkt tot een filmpje. Hierdoor worden de letters, als observatie beter benadrukt.

Dit bericht is gepubliceerd op oktober 13, 2012 om 17:53 en is opgeslagen onder Creaties, HKU. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Een gedachte over “Heb je me door?

  1. sanneke op schreef:

    Waah, stoertje! Wat een goed idee, dat filmpje! Mooi!

Geef een reactie

