sligovitsj

Indrukwekkende vondsten

Dat ik op mijn moeder lijk, dat weet ik wel. Als kind werd ik er mee dood gegooid. Twee druppels water. En niet alleen qua uiterlijk. We zitten ook allebei vol temperament, wat vooral sinds mijn pubertijd goed te merken is, doormiddel van knallende ruzies. Maar we kunnen niet met en niet zonder elkaar.
Dat ik op mijn vader lijk kreeg ik zelden te horen. Toen ik wat ouder werd veranderden dat een beetje. Maar een week geleden heb ik een geweldige vondst gedaan!

Een foto van mijn vader, waar hij iets jonger is dan ik ben op het moment. Ik zag duidelijk een gelijkenis met mijn hoofd. Ik denk de wangen… en misschien ook wel de mond…

De foto’s van mijn vader vond ik in een envelop bij zijn bureau. In die envelop zat tevens een foto van mijn oma, die waarschijnlijk net geland was in de bosjes:

De vliegskills van mijn Oma, ik heb het niet van een vreemde!

SHE ROCKS

Ook lag er een trouwkaartje van mijn oma en opa in. Toevallig zijn ze in deze maand getrouwd. Met deze blog een kleine herinnering aan mijn Opa en Oma van mijn vaders kant. 


Gisteren was ik bij mijn ex-tekendocent, die ik nu toch echt wel gewoon Sanneke mag noemen. We hadden het over stambomen. Afgelopen week had zij namelijk ook een indrukwekkende vondst gedaan over haar familie. Ze kwam op een gegeven moment in haar stamboom (, na de zwaanridders) uit bij King George. Volgens onderzoeken, waar tevens BBC reportages over zijn gemaakt, stamt hij af van Jezus… Ja, ik wist dat het goede van mij allerliefste tekendocente niet zomaar ergens vandaan kwam!! Ik had gewoon al zo’n vermoeden…

Op het bezoek waren we eigenlijk ook wel  nieuwsgierig naar mijn familie geworden. Dus we namen de naam van mijn Oma (de oma die bosjes in vliegt en in April is getrouwd enz.), aangezien de naam van Amstel best bekend is. We gingen opzoek en we kwamen heel gemakkelijk tot de 12e eeuw, waarbij we bekenden namen tegen kwamen, zoals een Sanneke van Damme ( .?. – 1771) ook de naam van mijn tekendocente dus. Maar ook die van haar dochtertje, Neeltje Maria Dolman (1857-1929).
Maar een nog bekenderde naam is: Gijsbreght van Aemstel! Ja, ja, mensen ik heb een grootse naam in mijn familielijn.
Gelukkig hou ik de naam, van Amstel ter ere, door Maxime te heten. Maxime betekend namelijk: groots/machtig. Al had Gijsbrecht het goed verknald na de moord op Floris V… En vluchtte hij daarna uit het mooie Amsterdam naar Brabant. Helemaal leuk is dat mijn familielijn misschien ook nog naar Sanneke geleid kan worden, omdat op één site stond dat Egberd van Amstel 17 grootvaders verder mij ook verbind met King George! JIHOE!

En om even de meligheid over stambomen te laten meemaken zal ik een klein stukje gesprek, tussen mij en Sanneke, over facebook citeren:

Maxime: Ik denk dat ik mijn naam in eer probeer te houden! Zou jij ook moeten doen, Jezus.
Sanneke: haha, jij hoeft er niet om te strijden. WHAHAH, ik ben niet Jezus, alleen mijn         betbetbetbetbetbetbetbetbetovergrootopas maar.
Maxime: je hebt wel iets van hem weg
Sanneke: LOL, maar natuurlijk, hoe kom je daar nou weer bij.
Maxime:en zoals ze zeggen hè, je zoekt altijd een man die beetje op je (OVEROVEROVEROVEROVEROVEROVEROVERgroot)vader lijkt, hihihi
Sanneke: Rinke, DIE lijkt op ‘m. (Rinke is haar man, voor de duidelijkheid)
Maxime: Hahaha 😀 (same mind)
Sanneke: *ligt in een deuk*
              Nou, dan hoop ik maar dat Bas op Gijsbrecht lijkt.

En mijn laatste mooie vondst dezer week, is dat mijn talent niet van een vreemde komt. Mijn vader heeft in de periode van de Vietnamese oorlog twee schilderijen gemaakt. Ik dacht dat deze gemaakt waren door hem toen hij tussen de 20 en 30 was, maar toen ik het met mijn moeder over de schilderijen had, zou hij volgens haar 17/18 zijn. Dit moest ik meteen controleren. Ik zelf vind de schilderijen erg mooi voor een 17 jarige! Dat kon gewoon niet. Maar mijn vader bleek de schilderijen inderdaad te hebben gemaakt vlak na middelbare school, op 19 jarige leeftijd. Hij vertelde ook dat er één meisje uit zijn klas naar de kunstacademie ging. Zijn tekendocent had hem gevraagd of hij ook niet naar de kunstacademie moest gaan? Ik heb het allemaal niet van een vreemde, het zit gewoon in de familie, wat een opluchting…

Schilderij vader, na aanleiding van Vietnamese Oorlog dec ’69

Vuist, schilderij van mijn vader, dec ’69

Ik heb mijn moeders ogen,
Ik heb mijn vaders wangen,
Ik heb mijn moeders kont,
Ik heb mijn vaders mond,
Ik heb mijn moeders temperament,
Ik heb mijn vaders talent
en ik heb mijn eigen neus. 


Dit bericht is gepubliceerd op april 22, 2012 om 14:36 en is opgeslagen onder Maxime. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

3 gedachten over “Indrukwekkende vondsten

  1. vivian op schreef:

    Hoezo jij lijkt niet op me vader?

  2. sanneke op schreef:

    Ja hoor, je mag me gewoon Sanneke noemen, je zit niet meer bij me in de klas (en toen je nog wel bij me in de klas zat zei je het ook al wel eens). Hè, dat was weer leuk gisteren. 🙂 En wat een schat aan vondsten heb je daar zeg, allemaal even indrukwekkend. Je hebt je talent niet van een vreemde, nee.

Geef een reactie

