sligovitsj

Lucht vervuiling

Mijn hart klopte tien keer sneller, nadat ik de mail van de kunstacademie in Utrecht had gelezen, na thuiskomst van een weekje Wintersport. Mijn stress niveau vloog binnen een seconde naar haar toppunt. CHIPS*, Nog een thuisopdracht… Dat had ik niet verwacht… Nergens op de site van de kunstacademie in Utrecht kon ik maar iets vinden over een thuisopdracht, nu had ik daar al een raar gevoel bij, maar met mijn naïve vertrouwen ging ik er toch vanuit dat er geen thuisopdracht zou zijn. Ik zou drie volle weken mijzelf storten op de laatste opdracht voor de toelating van de kunstacademie in Zwolle… NOT:

De opdracht Graphic Design
2011-2012
Zoek een voor jou maatschappelijk relevant thema (een onderwerp wat
jou persoonlijk raakt).
Naar aanleiding van het gekozen thema worden onderstaande
twee opdrachten gemaakt.
Houd in de gaten dat je werk moet communiceren naar derden.
Opdracht 1 Typografische opdracht:
Verbeeld het gekozen thema door uitsluitend gebruik van letters te
maken.
Schrijf eerst een A4 tekst over het gekozen thema, filter hier een
relevante zin of enkele woorden uit die jouw visie op het thema duidelijk
maken en ontwerp een typografisch affiche (formaat is minimaal A2)
Opdracht 2 Beeldopdracht:
Maak een beeldverslag over dit gekozen thema van minimaal 10 beelden.
Denk goed na over hoe deze beelden samen komen in een boek een
filmpje, enz
Hoe ga je te werk:
1. Kies een thema;
2. Bedenk wat het thema voor jou betekent (wat ga ik vertellen), maar
ook voor wie je de ontwerpen maakt (b.v. volwassenen, kinderen,
allochtonen etc);
3. Zoek daarbij zoveel mogelijk materiaal (tekst en beeld) om je te
oriënteren;
4. Analyseer het materiaal en kies een zin/tekst die je motto wordt, dit is
de basis voor opdracht 1 het typografische affiche
en verbeeldt dit motto op jou eigen wijze in opdracht 2;
5. Je stellingname en fascinatie voor het thema moet duidelijk naar voren
komen;
6. Leg bovenstaand proces vast door je werkwijze in stappen te
archiveren, schetsen te bewaren en te laten zien hoe je te werk bent
gegaan.

Aan de slag dan maar…. Ik kwam maar niet op een thema, zonder cliché te zijn. Maar door met een aantal lieve mensen te brainstormen kwamen we op het thema: luchtvervuiling.
Dit staat dicht bij mij, omdat ik zweefvlieg. Het vliegruim zit steeds voller met verboden gebieden door alle grote luchtmaatschappijen, waardoor ik heel goed moet opletten als zweefvlieger. In België kan je op sommige plekken geen kant meer op. Niet alleen ik heb last van het groeiende luchtverkeer, maar iedereen heeft er last van i.v.m. de enorme luchtvervuiling die hierbij ontstaat. Maar niet alleen vliegtuigen zijn natuurlijk boosdoenders ook vrachtschepen blijken een grote rol te spelen. Nederland is daarbij in de jaren tien van de 21 eeuw opgemerkt als het meest lucht vervuilde land te Europa.

Zo… Dit thema ga ik dus even toepassen op de opdracht. Net als dat ik tijdshriften van achter naar voren blader, ging de werkwijze die de kunstacademie in Utrecht voorlegt ook niet in de juiste volgorde. Ik ben namelijk begonnen met het verzinnen van beelden. En als de zij daar problemen mee hebben… tja… dan is dat vervelend voor hun…

(meer beelden, minder gelul svp:)

Dit bericht is gepubliceerd op april 1, 2012 om 18:13 en is opgeslagen onder Creaties. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

2 gedachten over “Lucht vervuiling

  1. Hoi Maxime! Ik kom 7 februari toelating doen voor Graphic Design! Zou ik jou een aantal vragen maken stellen? 🙂

Geef een reactie

