sligovitsj

Waar Rihanna mij naar toe leidt…

Daar zit ik dan ’s ochtends vroeg om kwart voor negen aan de keukentafel, te leren…
Gestopt met de studie, maar keihard aan de slag, want over één maand min 1 dag heb ik theorie zweefvlieg examens. Ik ben bang dat ik te snel afscheid heb genomen van Natuurkunde, na het beëindigen van mijn bouwkundige verleden…

De muziek op de achtergrond maakt het leren al wat meer comfortabel. MTV met clips rating, (de bedoeling bij dit programma is een cijfer geven voor de videoclip) mijn ogen dwalen af en toe af. Mijn brein kan zich niet inhouden om stiekem zelf ook een cijfer te geven per clip. Het laten becijferen van zo’n clip laat je heel anders kijken naar een videoclip. Die van Rihanna – You da One springt er voor mij meteen uit. Een  supergaaf schaduwspel op rihanna’s lichaam.

Rihanna Plagiaat beschuldiging

Rihanna - You Da One

Dus ik ga meteen opzoeken wie de clipmaker is.Krijg ik als één van de eerste links: ‘Rihanna beschuldigd van plagiaat in de clip You Da One’.    Natuurlijk ging ik het artikel meteen lezen.

sondsbo schaduwespel foto

Photographer: Sølve Sundsbø Magazine: Numéro Date: May, 2008

Nu blijkt het gaafste uit de clip, zoals op de afbeelding van Rihanna, plagiaat is! In ieder geval de Volkskrant schrijft dat de beelden in de clip veel op de foto’s lijken van Sundsbø. De videoclip is overigens gemaakt door Melina Matsoukas. Pech voor haar, dat ze wordt beschuldigd. Geluk voor mij dat ik een nieuwe inspiratie bron heb gevonden! Als je op de afbeelding klikt van Sundsbø zie je een serie van deze foto’s.

Maar ik ben nog niet klaar! Ik dacht laat ik is rondneuzen op die site waar de foto’s staan van Sundsbø. Kom ik toch zoiets bekends tegen, namelijk deze foto:

Bruno Dyan verborgen gebreken Christina Olson

Photographer: Bruno Dayan Magazine: Flair Italy Date: September, 2011 Model: Erin Axtell, Ilva Hetmann (Source: Fashion Copious)

Een foto van Bruno Dayan. De foto komt me bekend voor, doordat ik in de derde of vierde klas een boekverslag heb geschreven over ‘verborgen gebreken’ een boek van Renate Dorrestein. Renate Dorrestein werd voor het boek geïnspireerd door Andrew Wyeth’s bekendste werk Christina’s World. Andrew is een realistische schilderAls titelpagina van mijn boekverslag had ik dit schilderij op mijn voorpagina:

Christina's World Andrew Wyeth

Christina's World, Andrew Wyeth, 1948

Ze lijken toch of niet soms??? Ze ligt alleen met haar heupen de verkeerde kant op, er ontbreekt een schuur en het huisje/blokhut is iets anders. Ik weet nog dat de vrouw onder aan de heuvel, de hoofdrolspeelster in het boek is van Renate Dorrestein. Ze was kreupel en kwam niet veel verder dan het territorium om het huis waar zij woonden. Maar tot hoeverre heeft Andrew mevrouw Dorrestein geïnspireerd. Tijd voor wat research, ik heb toch geen zin meer om te leren. Wil je meer lezen over het schilderij en Andrew Wyeth klik op de foto!

p.s. Dankje Rihanna voor de inspiratie en mini-research naar Andrew Wyeth

Dit bericht is gepubliceerd op januari 12, 2012 om 16:51 en is opgeslagen onder Inspiratie. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Een gedachte over “Waar Rihanna mij naar toe leidt…

  1. sanneke op schreef:

    Die Bruno had zich duidelijk erg laten inspireren door Wyeth. En zelfs het kapsel van Rihanna is hetzelfde als dat van het model van Sundsbø! Nou ja, het levert wel mooie dingen op.

Geef een reactie

