sligovitsj

Bijnamen

Sligovitsj een bijnaam gekregen van mijn moeder.
Ik kan mij niet herinneren hoe oud ik was, toen mijn moeder mij deze naam gaf. ‘Maxime sligovitsj!’ was het enige wat zij hoefde te zeggen, meer was er niet nodig om mij na een ondeugende daad te laten schrikken. Ik was meteen alert en was een sprong verder van mijn moeder vandaan, ook al stond zij aan de andere kamt van de kamer of schreeuwde ze het door de plafond heen en zou ik niet bang voor mijn moeder hoeven zijn. Nu moet ik er wel even bij mededelen dat er nooit sprake is geweest van huiselijk geweld door mijn ouders. Als ik niet meteen begreep waarom mijn moeder mij zo noemde, kwam er achteraan: ‘Ruim je troep is op!’ (vroeger ging het om speelgoed, tegenwoordig over mijn kleding), werd dit er niet achteraan gezegd was ik meestal ondeugend.

De naam Sligovitsj komt van de sterke drank uit de Balkan met de naam Slivovitsj. Mijn moeder noemde mij daarentegen Sligovitsj. Ik weet niet of men de ‘vo’ ook als de engelse ‘go’ uispreekt, maar het klinkt wel lekkerder. Wikipedia verteld dat de drank 47% alcohol bevat en het gebruikelijk is om ’s ochtends te drinken. Misschien zoals men in west europa begint met een kop koffie. Zelf heb ik overigens  nog nooit slivovitsj gedronken. Op wikipedia staat ook dat de naam is afgeleid van de Slavische stam Sliva, die pruim betekend.

Vroeger als klein kind was ik lief, schattig en verlegen. Vooral in het openbaar, thuis daarentegen wilde ik nog wel is brutaal zijn. Hoe ouder ik werd hoe brutaler. Een andere bijnaam die ik hierom snel kreeg, wanneer ik de leeftijd was dat ik klokhuis ging kijken, was prinsesje petronella.

Prinsesje Petronella

Prinsesje Petronella is een typetje uit het Nederlandse kinderprogramma Het Klokhuis welke gespeeld wordt door Tjitske Reidinga.

Prinsesje Petronella is een jonge verwende dame met veel pit die een prinses is. Zelf verveelt ze zich vaak en droomt om een bepaald beroep uit te oefenen. Deze beroepen verschillen nogal. Zo wil ze onder andere dierenarts, DJ of scooterrijdster worden. Echter altijd lijkt ze haar zin niet te krijgen waarna ze later weer over een ander beroep nadenkt. Ook spreekt ze vaak met de voice-over, afwisselend met een zachte en een woest schreeuwende stem, als bij kinderlijke stemmings-wisselingen.”
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsesje_Petronella

Prinsesje Maximella

prinsesje petronella

Lieve versie van prinsesje Maximella

Niet echt een troetelnaampje. Mijn ouders zien mij ook, en nog steeds, als een verwende dame, die graag haar zin door dramt. Men zegt vaak dat ik weet wat ik wil, maar zodra er te veel keuzes zijn weet ik het niet meer. Ook heb ik een brede interesse waardoor ik veel en veel tegelijk wil of juist snel verander van mijn keuze. Mijn doel dit jaar voor 2012 is dan ook wel keuzes maken. Het komende half jaar ga ik kiezen voor de juiste studie, op de juiste plaats. Welke studie weet ik wel, Grafische vormgeving op de kunstacademie. Komende maanden zal ik druk bezig zijn met het opbouwen van een portfolio. Op deze blog ga ik dat proberen bij te houden en mijn inspiratie laten zien. Geniet ervan, geef opbouwende kritiek en wordt geinspireerd. Complimentjes worden stiekem ook wel gewaardeerd.

Sligovitsj zal mij eraan herinneren alert te blijven zoals mijn moeder deed en op mijn donder geven als ik niet aan mijn portfolio werk. Ik zal mijn doel na streven, de juiste keuzes maken en weten waar ik selectie ga doen voor de studie, die ik graag wil doen.

Liefs Maxime

p.s. Gefeliciteerd Jarige!

Dit bericht is gepubliceerd op januari 10, 2012 om 14:05 en is opgeslagen onder Maxime. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Een gedachte over “Bijnamen

  1. sanneke op schreef:

    Jaaa! Je eigen weblog! Wat leuk! Stiekem weet ik dat je moeder je heus niet alleen ziet als een verwend prinsesje, maar dat ze ook reuze trots is op je. En terecht. Ik ga je volgen hier, ben benieuwd naar hoe je eerste ‘opdracht’ uitpakt en naar wat je verder nog verzinnen gaat. De foto’s zijn in elk geval al perfecte illustraties voor ‘Prinsesje Maximella’.

Geef een reactie

